Als het aan VDL Nedcar en de Provincie Limburg ligt, wordt driekwart van het 200 jaar oude Sterrebos, en een populierenbos, gekapt. De bossen moeten wijken voor de uitbreiding van de autofabriek.
VDL Nedcar maakt nu auto’s voor BMW, maar dit contract loopt in 2023 af. Het bedrijf is op zoek naar nieuwe klanten, en wil een snelle uitbreiding mogelijk maken mocht dat nodig zijn. Daarvoor moet van de autofabrikant eerst een groot deel van het bos verdwijnen. VDL Nedcar bracht in december naar buiten dat het een mogelijke nieuwe klant heeft: de Amerikaanse startup Rivian. Eerder werd Canoo genoemd maar deze heeft zich teruggetrokken.
We moeten klimaatverandering tegengaan en biodiversiteit herstellen. Het kappen van een oud bos voor een mogelijk financieel gunstigere variant van een autofabriek staat daar haaks tegenover. Het Sterrebos is een uniek, rustig, verwilderd bos. Omdat het niet wordt onderhouden en er geen paden doorheen lopen is het een veilige plek voor reeën, dassen, vleermuizen en broedvogels en nog meer (beschermde) diersoorten. Veel van de bomen, vooral eiken, zijn al 200 jaar oud.
Een oud bos als het Sterrebos is onvervangbaar. Het duurt nog minstens honderd jaar voordat het ‘compensatiebos’ net zoveel CO2 op kan nemen. Er is ook geen garantie dat het compensatiebos niet ook weer gekapt wordt. Bovendien is de compensatie niet volgens de geldende Habitatrichtlijn en daarmee de Wet natuurbescherming.
Voor een leefbare toekomst moeten we zorgen voor duurzame werkgelegenheid en ruimte voor natuur. We hebben zowel bossen als banen nodig en dat kan ook gewoon allebei. Bovendien zijn de banen die gecreëerd zouden worden door deze uitbreiding onzeker. VDL Nedcar trekt nu al werknemers aan van over de grens om de vacatures te vullen. Het is ook nog maar de vraag hoeveel banen bij VDL Nedcar in de toekomst nog bestaan, gezien hoe de productie van auto’s steeds verder wordt gerobotiseerd.
Het blijft altijd onzeker of zich voldoende opdrachtgevers aandienen. Ook kunnen zij zich weer terug trekken zoals met BMW is gebeurd. Het vele vrachtverkeer veroorzaakt veel CO2-en stikstof uitstoot. Het kappen van een 200 jaar oud bos is zeker niet duurzaam.
Veel omwonenden zijn van mening dat Nedcar op het eigen terrein voldoende andere mogelijkheden heeft om uit te breiden. De Nederlandse regering is van plan om 37.000 hectare extra bos aan te planten voor 2030. Het is daarom absurd om een bestaand oud bos te kappen alleen omdat dit voor Nedcar goedkoper is. Het is uiteindelijk aan de Provincie en VDL Nedcar om naar andere, duurzame oplossingen te kijken waarbij het Sterrebos behouden blijft.
Actiecomité De Groene Sporenwolf stelde in mei en in juli 2021 beroep in tegen door de Provincie verleende vergunningen. Ook vroeg De Groene Sporenwolf in juli een spoedprocedure (voorlopige voorziening) bij de Raad van State om nog geen toestemming te geven voor de kap tot er in de beroepszaak een beslissing is genomen. Dit voorlopige kapverbod werd in oktober 2021 door de Raad van State toegekend.
De zitting van de Raad van State in de beroepszaak vond plaats op 13 januari 2022. De definitieve uitspraak wordt binnen 6 weken na de bodemprocedure bekendgemaakt.
Ook Stichting Ecologisch Vleermuis Onderzoek Nederland (SEVON) heeft bezwaar gemaakt.
De nabijgelegen manege Katsbek, die tevens bezwaar had aangetekend, trok haar bezwaar in november 2021 in, nadat de manege was opgekocht door VDL Nedcar.
Er is veel onbegrip en boosheid onder omwonenden dat er juist op de plek van het Sterrebos een uitbreiding van de autofabriek moet komen. Milieu-activisten uit het hele land zijn in actie gekomen om samen met lokale mensen deze onomkeerbare beslissing tegen te houden.
Begin december werd een petitie voor behoud van het Sterrebos overhandigd aan de Provincie. Deze is inmiddels door 1865 mensen ondertekend.
Op 8 januari gingen bijna 200 mensen uit het hele land de straat op in Sittard om hun stem tegen de kap van het Sterrebos te laten horen.
Extinction Rebellion, Fridays for Future, Amelisweerd niet Geasfalteerd, Code Rood, Groenfront, Internationale Socialisten, Luzerath Lebt, verschillende politieke partijen, lokale activisten en natuurlijk vele individuen steunen de campagne voor het behoud van het Sterrebos.
In oktober 2021 hebben activisten van Red het Sterrebos plastic verwijderd van bomen in het Sterrebos. Dit plastic was door VDL Nedcar aangebracht, om vleermuizen ervan te weerhouden te gaan overwinteren in het bos. Aangezien de autofabrikant voorlopig niet mag kappen is het niet meer dan logisch dat de vleermuizen als beschermde diersoort, en andere dieren, zich weer vrij moeten kunnen bewegen door hun bos. De vleermuizen overwinteren immers ieder jaar in het bos.
De Limburger beweerde op 28 december dat VDL Nedcar een compromis aan het sluiten zou zijn met De Groene Sporenwolf. Volgens De Groene Sporenwolf was er helemaal geen sprake van een deal; zij hebben een voorstel van de fabriek juist afgewezen.
VDL heeft er uiteraard baat bij om het richting de pers over een bijna gemaakte deal te hebben: zo lijkt de zaak al half gewonnen. Eerder al kocht het bedrijf een nabijgelegen manege, om op die manier aan hun bezwaren te ontkomen. De autogigant denkt zich blijkbaar uit de problemen te kunnen kopen. Aan de Groene Sporenwolf zijn wat leuke cadeautjes beloofd zoals een voetgangersbrug en het ombouwen van het gemeentehuis van Nieuwstadt tot streekmuseum én infocentrum van VDL Nedcar.
Duidelijk is dat Nedcar alles uit de kast trekt om de bezwaarmakers stil te krijgen en het bos zo snel mogelijk te kappen.
VDL Nedcar mag alleen uitbreiden als ze een klant hebben voor hun nieuwe assemblagelijn. Rivian, een amerikaanse startup, heeft interesse getoond in een partnerschap met VDL. Rivian is naar eigen zeggen zeer milieubewust, daarom deed Red het Sterrebos een beroep op de CEO van Rivian om niet met VDL in zee te gaan tenzij deze het behoud van het Sterrebos kan garanderen.
Het zou namelijk volstrekt ongeloofwaardig zijn als voor dit samenwerkingsverband tussen Rivian en VDL Nedcar een 200 jaar oud bos wordt gekapt.
Het Sterrebos is een ideale plek voor vleermuizen en verschillende vleermuissoorten overwinteren daar in de bomen: de gewone grootoorvleermuis, de baardvleermuis, de rossevleermuis, de watervleermuis, de gewone dwergvleermuis, de ruige dwergvleermuis, de laatvlieger, de bosvleermuis, de franjestaart, de ingekorven vleermuis.
Daarnaast leven er in het bos 23 soorten broedvogels, dassen, reeën, wild zwijn, wezels, de levendbarende hagedis en de kleine ijsvogelvlinder.
Sluit je aan bij onze acties! En als je het kan missen, steun ons met een donatie! Iedereen die zich voor het behoud van het Sterrebos inzet, doet dit onbetaald, maar we maken wel kosten voor materialen en logistiek.
Stuur een bericht naar Rivian om hen over te halen NIET mee te werken met de kap van het Sterrebos.
De petitie is inmiddels overhandigd maar kan nog steeds getekend worden.
Kijk op onze website voor andere manieren om ons te helpen.
Stuur een email naar info@redhetsterrebos.nl. Pers kan ook bellen met 06 49875746