VDL houdt steeds vol dat er geen alternatieven zijn voor de kap van het Sterrebos. Deze alternatieven zijn er echter wel degelijk. Vandaag spraken wij met een voormalige VDL manager die ziet hoe zijn plan, waarbij het Sterrebos bewaard blijft, door de provincie werd genegeerd.
Emile Schreurs heeft sinds 1980 voor VDL Nedcar gewerkt, hij was tot ongeveer 2005 hoofd productie bij de bodyshop. In April 2019 was hij bij de presentatie over de “Gebiedsontwikkeling VDL Nedcar” waarin enkele varianten werden gepresenteerd voor de uitbreiding van de fabriek.
Emile schreef vervolgens de provincie om aandacht te krijgen voor de zogenaamde “Yard langs A2” optie. Op 16 september 2019 kreeg hij nul op het rekest: VDL Nedcar acht de optie niet realistisch.
Deze optie werd onder meer afgeketst omdat deze ingrijpende gevolgen zou hebben voor de omgeving. Echter, er zat een belangrijk element in waarbij het Sterrebos bewaard blijft. De body shop wordt dan deels een kwartslag gedraaid en ligt dan in het huidige compensatiebosje, vóór het Kasteel Wolfrath. De reden dat het verplaatsen van de bodyshop is afgewezen, zijn de “cultuur-historische gevolgen”. Alsof het bos zelf niet ook cultuur-historische waarde heeft!
Het behoud van het Sterrebos is nooit serieus onderzocht door VDL. Volgens Emile had niemand interesse in het behoud van natuur en specifiek het Sterrebos, en was alles al beklonken tussen de provincie en VDL. Dit element – het behoud van het Sterrebos door het verplaatsen van de bodyshop – is nog steeds mogelijk, ook binnen de huidige variant.